In mijn rol als docent aan de huisartsopleiding, heb ik de aios (artsen in opleiding tot specialist) onderwijs gegeven over levend verlies.
Huisartsen-in-opleiding over de workshop ‘Levend verlies in de huisartsenpraktijk’
Ter voorbereiding op deze workshop, heb ik de huisartsen in opleiding een huiswerkopdracht toegestuurd. Hierin vroeg ik ze om stil te staan bij een verlieservaring, die ze zelf hebben meegemaakt. Ze konden bijvoorbeeld denken aan het verlies van een baan, een relatie, hun gezondheid of een bepaalde toekomstdroom. Ook vroeg ik ze te reflecteren op hun emoties ten tijde van het verlies en na te gaan wat hen heeft geholpen om met deze situatie om te gaan.

Het belangrijkste wat je kunt geven is niet je zorg, maar je aanwezigheid.
Pauline Drijkoningen
De workshop
Tijdens de bijeenkomst gaf ik de huisartsen in opleiding uitleg over het grillige karakter van rouw, dat moeilijk in rouwmodellen te vatten is. We spraken over de rouwtaken van Worden en natuurlijk over levend verlies. Manu Keirse, een Vlaamse klinisch psycholoog, heeft deze laatste term geïntroduceerd in Nederland en België. Ik gaf ze inzicht in het duaal procesmodel van Stroebe en Schut. En ze oefenden hoe ze levend verlies bij patiënten kunnen herkennen en ter sprake kunnen brengen in de spreekkamer. En ten slotte bespraken we hoe we patiënten het beste kunnen ondersteunen en begeleiden, als zij levend verlies ervaren.